ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПІДВИЩЕННЯ РІВНЯ КІБЕРБЕЗПЕКИ ПІДПРИЄМСТВ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ
Анотація
Активний розвиток підприємств електронної комерції в усьому світі зумовлює пошук їхніми власниками нових способів розширення діяльності. У сучасних умовах це здебільшого вже здійснюється за допомогою використання сучасних цифрових технологій. Такі підприємства намагаються постійно змінюватися та застосовувати сучасні інновації у сферах продажу, обслуговування клієнтів. Проте цифровізація також сприяє і виникненню нових загроз для діяльності підприємств електронної комерції, і це також вимагає відповідних дій з боку власників та топменеджменту цих підприємств. Особливо складною у цифровому світі стає ситуація із забезпеченням інформаційної безпеки для всіх суб’єктів господарювання. Отже, окреслене актуалізує питання теоретичного обґрунтування ролі кібербезпеки в розвитку підприємств електронної комерції.
Підприємства електронної комерції у свій час стали не лише тими економічними суб'єктами, які активно використовували інформаційні технології, але в багатьох випадках ставали центрами створення нових інформаційно-комунікаційних технологій. Такі технології вже в подальшому активно використовували та адаптували під свою діяльність інші економічні суб'єкти. Така ситуація цілком зрозуміла, враховуючи, що ефективність використання інформаційно-комунікаційних технологій у діяльності підприємства електронної комерції визначає і загалом ефективність їхньої роботи. Саме тому ці економічні суб'єкти значну увагу й у минулому, і сьогодні приділяють створенню і адаптації сучасних цифрових технологій до своєї діяльності, власних бізнес-процесів, які ними впроваджуються для підтримки економічної діяльності, забезпечення стабільного функціонування та розвитку бізнесу. І роль таких суб’єктів господарювання у стимулюванні та підтримці процесів цифровізації економічних систем буде лише поглиблюватися, що зумовлено активним розвитком усієї галузі електронної комерції у світі та постійно зростаючим попитом на послуги підприємств, які здійснюють свою діяльність у цій галузі.
Розглянемо детальніше особливості ведення бізнесу підприємствами електронної комерції, які загалом і визначають специфічні риси побудови стабільно функціонуючої системи їх кіберзахисту. До таких особливостей, на наше переконання, належать такі:
– необхідність незначних інвестицій для початку здійснення діяльності у сфері електронної комерції (для малих підприємств);
– необхідність залучення висококваліфікованих фахівців, робота яких є високооплачуваною для підтримки роботи онлайн-магазинів, обслуговування клієнтів;
– враховуючи, що значна кількість підприємств електронної комерції є невеликими магазинами, то гнучкість їхньої роботи та можливості адаптації до змінного зовнішнього середовища є на порядок вищими, рішення ухвалюються оперативніше відповідно до ситуації, яка складається на окремих ринках товарів;
– висока конкуренція на ринках товарів та продукції, значна кількість електронних магазинів, підприємств, які суміщають продаж товарів в офлайн і в онлайн режимах;
– доступ до світового ринку товарів, продукції, послуг та сировини, які підприємства електронної комерції мають змогу замовляти для підприємницької діяльності у всьому світі;
– необхідність використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій у всіх напрямках ведення бізнесу, включаючи маркетинг, логістичну діяльність, консультаційну діяльність, управління персоналом [1, с. 62; 3].
Також однією з важливих особливостей забезпечення надійності інформаційної системи підприємств електронної комерції є об’єктивна їх потреба у взаємодії з іншими економічними суб’єктами для здійснення своєї діяльності. Особливо серед таких суб’єктів варто виокремити фінансові компанії, їх співпрацю з підприємствами електронної комерції, реалізацію спільних програм кредитування, кооперація для забезпечення можливостей клієнтів купувати зараз, навіть якщо тимчасово власних коштів не вистачає.
У сучасних умовах становлення цифрової економіки для підвищення ефективності функціонування власної системи кібербезпеки підприємства електронної комерції можуть здійснити наступне: поглиблення співпраці з органами державної влади, відповідними державними інститутами, які займаються боротьбою з кіберзлочинністю; залучення до роботи колишніх працівників цих органів; поступово формувати команду кваліфікованих працівників у сфері кіберзахисту, що вимагає здійснення додаткових витрат; активне використання сучасних технологій для автоматичного виявлення та попередження нових кібератак (використання технології штучного інтелекту, інші методи автоматизації роботи з інформаційними даними); обов’язкове збереження копії всієї інформаційної системи, її компонентів за допомогою використання хмарних технологій; уважний перегляд системи доступу працівників до різних типів управлінської та аналітичної інформації; поступове впровадження системи кіберзахисту в діяльність підприємства електронної комерції, яка полягала у глибокому проникненні інструментів захисту інформації, її доступу, особливостей використання на всіх етапах та в усіх підрозділах функціонування такого підприємства; розробка та поступове впровадження стратегії кібезахисту підприємства електронної комерції в довгостроковій перспективі, акцент на постійності здійснення захисту, впровадженні довгострокових заходів для його забезпечення, а не досягнення виключно тактичних цілей. [2; 4].
Поступове виконання запропонованих напрямків дозволить підвищити рівень кіберзахисту таких підприємств, але не гарантує цілковиту інформаційну безпеку для них, оскільки інформаційний простір, у якому всі суб'єкти господарювання сьогодні розвиваються, постійно змінюється, також постійно удосконалюються технології та методи здійснення кібершахрайства та проникнення в діяльність економічних суб'єктів включаючи підприємства електронної комерції.
Посилання
Алфімова А. В. Стратегічний розвиток системи електронної комерції в Україні [Електронний ресурс] : дис. … канд. екон. наук : спец. 08.00.03 «Економіка та управління національним господарством» / Міжнародний науково-технічний університет імені академіка Юрія Бугая; Класичний приватний університет. – Запоріжжя, 2021. – 212 с. – Режим доступу: http://virtuni.education.zp.ua/info_cpu/ sites/default/files/dis_Alfimova.pdf.
Василенко М. Д. Електронна комерція у проявах юриспруденції (законодавства) та кібербезпеки (несанкціонованих вторгнень): міждисциплінарне дослідження [Електронний ресурс] / М. Д. Василенко, Н. С. Киреєва // Наукові праці НУ ОЮА. – 2020. – № 26. - С. 25-33. – Режим доступу: http://naukovipraci.nuoua.od.ua/ arhiv/tom26/6.pdf.
Романюк П. Основні проблеми електронної комерції в умовах цифрової трансформації бізнесу [Електронний ресурс] / П. Романюк // Цифрова економіка та економічна безпека. – 2023. – № 4(04). – С. 32-37. – Режим доступу: http://dees.iei.od.ua/index.php/journal/article/view/125.
CYBER DIGEST. Огляд подій в сфері кібербезпеки, липень 2023 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.rnbo.gov.ua/files/%D0%9D% D0%9A%D0%A6%D0%9A/2023/Cyber%20digest_July_2023_UA.pdf.