ПРОБЛЕМИ РОЗВИТКУ МАЛОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА В УКРАЇНІ

Автор(и)

  • Крістіна Швидько

Анотація

Як відомо, малі підприємства є ключовим фактором розвитку ринкової економіки країни. Вони забезпечують нові робочі місця, стимулюють інновації, сприяють економічній стабільності та допомагають швидко адаптуватися до змін, що є особливо важливим у наш час. Створення малих підприємств має деякі переваги у порівнянні з великими. По-перше, вони змінюють структуру економіки. Такі бізнеси можуть сприяти розвитку ринкового середовища шляхом зменшення залежності від кількох великих галузей. По-друге, створення нових робочих місць. Наразі малий бізнес виступає одним з головних джерел працевлаштування, що допомагає зменшити соціальну напругу та підвищити рівень життя населення. Також, малі підприємства виступають головною рушійною силою у боротьбі з монополізмом. Вони наповнюють ринок різноманітними товарами та послугами, швидко реагують на зміни ринку, і таким чином забезпечують економічну стабільність.

Наразі, розвиток малих бізнесів часто стримує низка проблем. Однією із них є недосконала податкова політика. В Україні малі підприємства часто стикається з такими ускладненнями, як високі податки та складна система оподаткування. Це знижує розвиток бізнесу та єдиний вихід, який бачать малі підприємства, це перехід у тіньовий сектор, бо уникнення податків це єдиний шанс на виживання фірми. Ще одна проблема—це високі умови кредитування. Кредити банків для бізнесу мають дуже великі відсотки, що робить їх майже недоступними. Це зумовлює обмежений розвиток підприємств, що негативно впливає на їх конкурентоспроможність.

Окрім цього, в Україні часто не вистачає доступних програм підтримки для малого бізнесу. На відміну від країн, які є більш розвиненими такі програми, як: субсидії, гранти або освітні програми є важливою частиною економічної політики. Їх відсутність призводить до того, що малі підприємства часто працюють без необхідних знань чи ресурсів для розвитку своєї діяльності.  Через всі раніше перераховані труднощі, частина підприємств обирає вести бізнес нелегально, щоб уникнути податкового тиску. Це все посилює тіньову економіку, що відображається на надходженні коштів до державного бюджету та створюються нерівні умови для бізнесів, які працюють прозоро.

24 лютого 2022 року війна суттєво змінила економічну діяльність усіх суб’єктів господарювання в Україні. Найбільше постраждав малий бізнес, але уряд швидко відреагував на це і здійснив низку заходів для їх підтримки. Головним впровадженням стала можливість підприємств, що знаходяться на загальній системі оподаткування перейти в третю групу єдиного податку. Вони мали можливість сплачувати податки у розмірі 2%. Ще одним великим кроком з боку держави стало зниження ПДВ на пальне з 20% до 7% та звільнення виробництва та імпорт палива від акцизного податку. Згідно постанови уряду від 2022 року всі знижені податки повернулися до свого звичайного рівня в середині 2023 року. Проведений аналіз дав зрозуміти, що ціни на паливо не знизилися, як було очікувано, це призвело тільки до зменшення надходжень у бюджет держави.

Держава ставить собі мету допомагати малому бізнесу, так як саме він сприяє стійкості економіки, та формує міцний фундамент для побудови економічно сильної країни.  Звичайно, це можливо лише при взаємній співпраці держави і підприємців.

Потрібно переглянути навантаження на малий бізнес та його оподаткування, дивлячись на те, які послуги він надає. Наприклад, коли підприємець надає такі послуги як: інформаційно-консультаційні, бухгалтерські, юридичні та інші, підприємствам на загальній системі оподаткування то такі послуги мають корупційну складову. Так як підприємець сплачує 5% від доходу, коштів зарахованих на розрахунковий рахунок, хоча послуга могла бути надана на більшу суму юридичній особі, що сприяло зменшенню її податкового навантаження. Тому такі послуги повинні оподатковуватися за ставкою  податку на прибуток, на даний час 18%. Через ці нововведення бізнес стане більше прозорим, що зробить Україну привабливішою  для  інвесторів та дозволить державі отримувати більше податків. Уряд має створити більший спектр фінансових можливостей, зокрема доступ до пільгових кредитів, мікро фінансування, венчурних інвестицій і т.д. Підприємства зможуть отримувати необхідні ресурси для розширення, модернізацій та інновацій. Більше можливостей для фінансування  сприятиме відкриттю нових компаній у сфері малого бізнесу.

Ще одним рішенням є розвиток інструментів,  для підвищення гнучкості ринку праці. Наприклад, вдосконалення гнучких графіків або модернізація трудового законодавства. Крім того, потрібно впровадити спрощення системи бухгалтерського обліку та звітності для малих підприємств. Це передбачає мінімальний набір документів для  обліку доходів і витрат бізнесу та менш складну податкову звітність. Це все знизить адміністративне навантаження на малий бізнес та сприятиме його подальшому розвитку. Окрім того, важливо, щоб держава змогла забезпечити не лише фінансову допомогу, а й створила умови для підвищення кваліфікації підприємців впровадивши навчальні програми. Але, як відомо підтримка повинна йти не тільки від держави, а й від великих підприємств. Це є вигідним для обох сторін, бо малі бізнеси часто є головними постачальниками або партнерами для великих підприємств. Водночас, великі компанії можуть забезпечити малий бізнес новими технологіями та інноваціями, що допоможе останнім підвищити свою конкурентоспроможність. Все це допоможе бізнесам швидше адаптуватися до змін та забезпечити стабільність працівникам.

Малий бізнес є однією із головних рушійних сил розвитку економіки України. При проведені досліджень на цю тему, було виявлено низку проблем з якими стикаються малі підприємства при ведені бізнесу, зокрема проблеми, що пов’язані із суспільно-політичною та економічною ситуацією в країні; пошуком коштів для ведення та удосконалення бізнесу та зроблені висновки, що без державної підтримки прозорий розвиток малого бізнесу є майже неможливим. Рівень розвитку малого підприємства значно відстає від багатьох розвинених країн ЄС, але Україна має всі необхідні для підтримки бізнесів ресурси. Однак щоб їх розвивати, треба ввести певні реформи й проводити подальші дослідження, спрямовані на покращення сприятливих умов для ведення підприємницької діяльності.

Посилання

Терещенко Я.І. Проблеми та перспективи розвитку малого підприємництва в Україні. Наукове мислення : веб-сайт. Дніпро. URL:https://naukam.triada.in.ua/index.php/konferentsiji/52-dvadtsyat-druga-vseukrajinska-praktichno-piznavalna-internet-konferentsiya/535-problemi-ta-perspektivi-rozvitku-malogo-pidpriemnitstva-v-ukrajini (дата звернення: 04.11.2024)

Яценко Л. Проблеми розвитку малого та середнього бізнесу в Україні як основного джерела робочих місць. Національний інститут стратегічних досліджень : веб-сайт. URL: https://niss.gov.ua/doslidzhennya/sotsialna-polityka/problemy-rozvytku-maloho-ta-serednoho-biznesu-v-ukrayini-yak (дата звернення: 04.11.2024)

Мірошний Р. O., Прокопʼєва У. O. Розвиток малого і середнього бізнесу в Україні: Проблеми і перспективи. Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. 2020. №1. С. 63-69. URL: https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2020/may/21613/maket200296-65-73_0.pdf (дата звернення: 04.11.2024)

Майя Б. Проблеми та перспективи розвитку малого підприємництва в Україні. Тернопільський національний економічний університет. С. 20-22. URL: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/20834/1/20-22.pdf (дата звернення: 06.11.2024)

Васюта В., Лобас В., Зубко О. Сучасні проблеми розвитку малого підприємництва в Україні. Галицький економічний вісник. Полтава, 2024. №2. С. 207-213. URL: https://galicianvisnyk.tntu.edu.ua/pdf/87/1300.pdf(дата звернення: 06.11.2024)

Розвиток малого бізнесу: проблеми становлення та перспективи. Osvita.ua: веб-сайт. 2011. URL: https://ru.osvita.ua/vnz/reports/econom_pidpr/21925/(дата звернення: 06.11.2024)

Опубліковано

2024-12-16