ВПЛИВ ЦИФРОВІЗАЦІЇ НА ВАРТІСТЬ І ЯКІСТЬ ПОСЛУГ В ХАРЧОВІЙ ПРОМИСЛОВОСТІ
Анотація
Цифрова трансформація реалізується не тільки в економіці, а й в кожній сфері бізнесу. Цифровізація надає суб’єктам господарювання «цифровий інструментарій» для інноваційного вдосконалення та покращення їх діяльності, в тому числі і впливає на вартість та якість логістичних послуг в харчовій промисловості [1, с. 111].
Розглянемо які цифрові інструменти використовуються для вдосконалення функціонування логістичних послуг. В наукових працях О.В. Птащенко виділено такі напрямки цифровізації логістичних послуг: впровадження системи моніторингу і відстеження вантажів (RFID, IoT); використання технологій блокчейн; розвиток технологій дронів та робототехніки; впровадження технологій штучного інтелекту [2]. В дослідженні Н.М. Гуржій відображено такі аспекти цифровізації логістичних послуг: Big Data; CRM та ERP-системи; хмарні обчислення; автоматизовані системи складського господарств; сенсорні датчики; 3D-друк [3].
Слід відзначити, що цифровізація має значний вплив на вартість і якість логістичних послуг в харчовій промисловості. Цифровізація впливає на зниження витрат логістичних послуг, адже: системи GPS і алгоритми машинного навчання дозволяють планувати оптимальні маршрути доставки, зменшуючи витрати на паливо та час у дорозі; завдяки датчикам та IoT-технологіям можна точно відстежувати рівень запасів на складах, мінімізуючи витрати на зберігання і таким чином уникнути дефіциту або надлишків продукції; різноманітні смарт-системи та використання штрих-кодів підвищують ефективність роботи складів, зменшують кількість помилок і скорочують витрати на персонал.
Цифровізація впливає і на якість логістичних послуг. Завдяки можливості відстежувати вантаж у режимі реального часу, підвищується рівень довіри клієнтів до підприємств. У логістиці блокчейн застосовують для захисту даних про всі операції, що здійснюються в ланцюгу постачання, від несанкціонованих втручань, що посилює контроль над ефективністю, прозорістю та підзвітністю процесів. Автоматизація логістичних послуг мінімізує ризик людського фактору і зменшує кількість помилок при прийомі, відправці та обробці замовлень. Крім того, аналіз великих даних сприяє більш точному прогнозуванню попиту на товари, що дозволяє оптимізувати виробничі процеси та зменшити ймовірність надлишкового виробництва чи дефіциту. Також завдяки цифровізації підприємства харчової промисловості можуть на основі аналіз клієнтів, розробляти для них індивідуальні пропозиції та формувати програму лояльності.
Таким чином, цифрова трансформація логістики в харчовій промисловості впливає на зниження витрат, підвищення ефективності і якості обслуговування, а також впливає на формування довіри клієнтів.
Посилання
Саврас І. З. Цифровізація та інноваційний розвиток підприємства: тенденції, проблеми та перспективи. Вісник Львівського торговельно-економічного університету. Економічні науки. 2023. №74. С. 108-114.
Птащенко О.В. Особливості логістичної діяльності в умовах діджиталізації. Вісник Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. 2022. №6(676). С. 50-54.
Гуржій Н.М. Цифрові технології та їхній вплив на управління логістичними процесами підприємств. Економіка та суспільство. 2023. №55. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-55-20