ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА НА ОСНОВІ ОПТИМІЗАЦІЇ ЙОГО ФІНАНСОВИХ РЕЗУЛЬТАТІВ
Анотація
На теперішній час під впливом турбулентних умов господарювання вітчизняних підприємств на перші щаблі виходять питання підтримання їх господарської життєздатності та конкурентоспроможності. Конкурентоспроможність підприємств залежить від значної кількості чинників та формується на основі широкого спектру економічних показників та характеристик. В першу чергу на конкурентоспроможність впливає рівень фінансових результатів підприємств. Це обґрунтовується тим, що фінансові результати діяльності підприємств є як ключовими результуючими показниками, так і фундаментом формування їх базового потенціалу економічного розвитку на перспективні періоди. Тому питання управління фінансовими результатами підприємств з метою підвищення їх поточної та перспективної конкурентоспроможності є надзвичайно актуальним.
Виокремлення конкурентоспроможності саме підприємств пов’язане з вирішальним ролі цієї стратегічно важливого для країни рівня економіки. Фінансові результати у вигляді прибутку підприємств є джерелом наповнення бюджетів усіх рівнів. Прибуток формує фінансові масиви кожного підприємства. Найважливішим із основних важелів впливу на максимізацію фінансових результатів підприємств є використання значних резервів його підвищення. Тому оптимізація використання резервів збільшення прибутку повинна лежати в основі прийняття управлінських рішень у всіх ланках менеджменту на підприємствах. Важливим питанням, на нашу думку, є оптимізація операційного, інвестиційного та фінансового прибутку підприємства, які є основним джерелом фінансування його діяльності на основі системного використання взаємопов’язаних показників його оцінки. Завдяки ним можна виявити потенціал підвищення фінансових результатів підприємства, що відображає специфічні особливості конкретних підприємств. Підлягає удосконаленню також схема виявлення та використання резервів підвищення фінансових результатів підприємств. Вона базується на законодавчій базі та існуючих методологічно- теоретичних підходах щодо оцінки прибутку та включає в себе: загальний аналіз і оцінку прибутку, вибір оптимальних значень факторів та їх параметрів, встановлення найбільш впливових факторів збільшення прибутку, проектування заходів щодо використання резервів прибутку, аудит та оцінку прибутку за запланованими заходами за всім варіантами, вибір найбільш ефективного їх варіанту, впровадження заходів по підвищенню прибутку тощо. Не меншу увагу при пошуку резервів максимізації прибутку слід приділяти його розподілу. Розподіл прибутку в умовах ринку для кожного підприємства є специфічним та залежить від задач, пов’язаних з його поточним та перспективним розвитком. Розподіл прибутку може здійснюватися за двома напрямками: використання прибутку для збільшення майна підприємства або використання прибутку для споживання. Великим недоліком господарювання підприємств в сучасних умовах є перекоси розподілу прибутку у бік споживання. Пропорції, по яких розподіляється чистий прибуток між вищенаведеними двома напрямками не є стабільними. Вони встановлюються з урахуванням внутрішніх та зовнішніх умов розвитку підприємств, що є змінними. Недостатнім є також інвестування прибутку підприємствами у основний та оборотний капітал. У результаті існуючої фінансової політики суми власних оборотних засобів підприємств є недостатніми для їх стабільного функціонування. Оптимізація таких співвідношень повинна розраховуватись фінансовим шляхом з використанням алгоритмів максимізації фінансових результатів. Шляхом визначення оптимальних співвідношень між наведеними вище складовими в сучасних несприятливих умовах. Така оптимізація покликана сприяти підвищенню конкурентоспроможності підприємств у перспективі.
Таким чином, важливим результатом економічно обґрунтованого пошуку та використання механізмів оптимізації фінансових результатів на підприємствах слугуватиме підвищення їх прибутковості, продуктивності та інших видів результативності, на основі збільшення яких мають збільшуватися усі види їх конкурентоспроможності.